Концерт на „Пеещи артисти“ ще се състои във Вършец в подкрепа на възстановяването на Банския комплекс и казино в града. Събитието ще е на 12 август в читалище „Христо Ботев – 1900 гр. Вършец“, съобщи за медиите председателят на управителния съвет на сдружение „Живи извори – Вършец“ Гергана Въглярска.
Концертът ще е с участието на Симеон Владов, Петя Буюклиева, Елица Тодорова, Николай Костадинов, Георги Пеев, Мохамед Азима и Жаклин Таракчи. Водещ ще е Емил Христов. Това не е първият път, в който проектът „Пеещи артисти“ подкрепя каузата, като по-рано тази година видеото към песента „Любовта просия не търпи“, изпълнявана от Симеон Владов, бе заснето именно във Вършец.
“По-рано, през 2021 г., със Симеон Владов направихме два видеозаписа на “Казиното” – от сградата вътре и отвън, показвайки разрухата и порастналата върху нея растителност”, разказа Въглярска. “Постепенно започнахме да разговаряме с различни институции, да търсим контакт и да видим къде са проблемите, за да не бъде отворена за хората, да се ремонтира и стопанисва сградата, и двете други – Стара и Нова баня, а и целия комплекс. Опитахме се, да изясним обстоятелства, около собствеността на земята и на постройките. Така постепенно се оформи намерението ни да търсим финансиране и сдружението да кандидатства в няколко европейски фонда, свързани с културно-историческо наследство, туризма и развитието на регионите. Банският комплекс е строен в периода около 1910 до 1930 г., като трите сгради са създавани почти през десет години. Те са обект на културно-историческото наследство от регионално значение“.
Концертът на „Пеещи артисти“ ще е първият от поредица културни събития, които се планират в подкрепа на каузата. Те ще продължат както през есента, така и през цялата следваща година.
„Преди зимата искаме да ремонтираме покривите на сградата на “Казиното” и на Нова баня, както и най-проблемните части от две от стените на казиното. Надяваме се след съгласуване с Националния институт за недвижимо културно наследство и Специализирани болници за рехабилитация да ги консервираме до степента, в която ще имаме по-голямо финансиране и одобрение на такива проекти“, разказа Въглярска. Тя посочи, че следващите месеци ще търсят доброволци за разчистване на пространствата. Освен сградите, сдружението цели да възстанови и парка около комплекса. „Има нужда от оформление, от подрязване на растителност, дървета, от засаждане на нови и интересни видове и колекции. Като цяло искаме той да привлича все повече млади хора, защото в парка е възможно да се осъществяват различни фестивали и концерти, школи по занаяти – дърворезба, градинарство, поставяне на каменни настилки с учениците от занаятчийското училище в Кунино например. Предстои през есента да се организира и фестивален ден, посветен на хортензията, като цвете – символ на Вършец”, каза Въглярска.
Казиното да се превърне в културен дом, възстановен в автентичния си вид – това е една от крайните цели на сдружението,. Според Гергана Въглярска потенциалът на пространствата е огромен заради добрата акустика и красива архитектура.
„Бихме искали в Нова баня, в която сега е пуснат само единият басейн с минерална вода, постепенно да подпомогнем да заработи и вторият басейн, за да не се редуват в един ден жени, в един ден – мъже. Така, когато дойде едно семейство, всички ще могат едновременно да използват лечебните ни минерални води“, разказа Въглярска.
Амбиция на сдружението е да направи и музей на доктор Дамян Иванов, който създава по австрийски модел комплекса и поставя началото на балнеологията в България. „В тази връзка искаме да увековечим делото му с игрално-документален филм за златната епоха на Вършец, в който целият аристократичен елит на София е пристигал с карети и автомобили, заради забавите и развлеченията през почивните дни. Легендарните вечеринки, забавни танци, игра на “рулетка”, добрата кухня са били повод и много богати индустриалци и търговци да си построят вили (с женски имена като Трендафила, Незабравка и др.) на приказната алея с чинарите, която и до днес няма аналог със своя магнетизъм и очарование”, каза Гергана Въглярска.